Jump label

Service navigation

Main navigation

You are here:

Main content

Professorship of Higher Education

Sude Peksen Photo of Sude Peksen

Telephone
(+49)231 755-8116

Fax
(+49)231 755-5543

Address

Vogelpothsweg 78
Campus Nord
CDI-Gebäude

Room 104

Responsibilities

Sude Peksen is scientific staff member at the Professorship of Higher Education since January 2017. Previously, she had been working as a student assistant at the chair. She is involved in the projects "Changing university in Lithuania – The managerial university and changing academic work in Lithuania" and the Lithuanian country study for "Academic Profession in the Knowledge Society (APIKS)".

Sude Peksen is a PhD student at the Faculty of Business and Economics, conducting a doctoral research project with the title "Higher Education Access and Digitalisation – Impact of Digitalisation on Higher Education Access in Germany".


Publications

2019

Peksen, S. & Zeeman, N. (2019). Higher education system reform in Germany. In B. Broucker, K. De Wit, J. C. Verhoeven, & L. Leisyte (Eds.), Higher education system reform: An international comparison after twenty years of Bologna (pp. 37-52). Leiden: Brill Sense. https://brill.com/abstract/book/edcoll/9789004400115/BP000003.xml

2018

Friedrich, J. D., Hachmeister, C. D., Nickel, S., Peksen, S., Roessler, I., & Ulrich, S. (2018). Frauen in Informatik: Welchen Einfluss haben inhaltliche Gestaltung, Flexibilisierung und Anwendungsbezug der Studiengänge auf den Frauenanteil? Gütersloh: Centrum für Hochschulentwicklung.
https://www.che.de/downloads/CHE_AP_200_Frauen_in_Informatik.pdf

Peksen, S. (2018). Wie weiblich ist digitale Hochschullehre? Geschlechterspezifische Unterschiede in der Digitalisierung der Hochschullehre. Gütersloh: Centrum für Hochschulentwicklung.
https://www.che.de/downloads/CHE_AP_204_Frauen_digitale_Hochschullehre.pdf

Peksen, S. & Roessler, I. (2018). Wie wichtig ist Studentinnen die inhaltliche Gestaltung des Informatikstudiums? Eine Auswertung unter Berücksichtigung von Berufserfahrung und weiteren Attributen. Gütersloh: Centrum für Hochschulentwicklung. https://www.che.de/downloads/CHE_AP_217_Frauen_in_IT_inhaltliche_Gestaltung_Berufserfahrung.pdf

Peksen, S. & Roessler, I. (2018). Wie wichtig ist Studentinnen Flexibilisierung im Informatikstudium? Eine Auswertung unter Berücksichtigung von Berufserfahrung und weiteren Attributen. Gütersloh: Centrum für Hochschulentwicklung. https://www.che.de/downloads/CHE_AP_216_Frauen_in_IT_Flexibilisierung_Berufserfahrung.pdf

Peksen, S. & Roessler, I. (2018). Wie wichtig sind Studentinnen digitale Tools und digitale Lehre im Informatikstudium? Eine Auswertung unter Berücksichtigung von Berufserfahrung und weiteren Attributen. Gütersloh: Centrum für Hochschulentwicklung. https://www.che.de/downloads/CHE_AP_215_Frauen_in_IT_digitale_Lehre_Berufserfahrung.pdf

Peksen, S. & Roessler, I. (2018). Wie wichtig sind Studentinnen Praxis- und Arbeitsmarktbezug im Informatikstudium? Eine Auswertung unter Berücksichtigung von Berufserfahrung und weiteren Attributen. Gütersloh: Centrum für Hochschulentwicklung. https://www.che.de/downloads/CHE_AP_214_Frauen_in_IT_Praxis_Arbeitsmarktbezug_ Berufserfahrung.pdf

Roessler, I. & Peksen, S. (2018). Wie wichtig ist Informatikstudentinnen die inhaltliche Gestaltung des Informatikstudiums? Eine Auswertung unter Berücksichtigung von: Geschlecht, Herkunft, Vorerfahrung, Hochschultyp. Gütersloh: Centrum für Hochschulentwicklung. https://www.che.de/downloads/CHE_AP_220_Frauen_in_IT_Studieninhalt.pdf

Roessler, I. & Peksen, S. (2018). Wie wichtig ist Informatikstudentinnen eine Flexibilisierung des Studiums? Eine Auswertung unter Berücksichtigung von Geschlecht, Herkunft, Vorerfahrung, Hochschultyp. Gütersloh: CHE Centrum für Hochschulentwicklung. https://www.che.de/downloads/CHE_AP_219_Frauen_in_IT_Flexibilisierung.pdf

Roessler, I. & Peksen, S. (2018). Wie wichtig sind Informatikstudentinnen digitale Tools und digitale Lehre in der Lehre? Eine Auswertung unter Berücksichtigung von Geschlecht, Herkunft, Vorerfahrung, Hochschultyp. Gütersloh: Centrum für Hochschulentwicklung. https://www.che.de/downloads/CHE_AP_218_Frauen_in_IT_digitale_Lehre.pdf

Roessler, I. & Peksen, S. (2018). Wie wichtig sind Informatikstudentinnen Praxis- und Arbeitsmarktbezug im Studium? Eine Auswertung unter Berücksichtigung von Geschlecht, Herkunft, Vorerfahrung, Hochschultyp. Gütersloh: Centrum für Hochschulentwicklung. https://www.che.de/downloads/CHE_AP_221_Frauen_in_IT_Praxis_Arbeitsmarktbezug.pdf


Talks and Presentations

2019

Peksen, S. (2019). The impact of digitalisation on access in computer science study programmes at German higher education institutions with gender implications. Poster presentation at the 14th Annual Conference of the German Association for Higher Education Research (Gesellschaft für Hochschulforschung, GfHf), Magdeburg, Germany, March 21.

Peksen, S. (2019). Digitalisierung des Hochschulzugangs – Digitale und klassische Informationsquellen bei der Studienwahl von Informatikstudierenden. Invited talk at the conference "Integration digitaler Kompetenzen unter Gender- und Diversity-Aspekten", Hannover, Germany, March 18.

Leisyte, L., Peksen, S., Zelvys, R., & Rose, A.-L. (2019). Humboldt revisited – teaching and research at Lithuanian universities. Presentation at the APIKS project conference "An International and Comparative Study of Academics’ Teaching and Research – Activities in the Knowledge Society: Main findings from the APIKS project", Hiroshima University, Hiroshima, Japan, March 4.

Peksen, S. (2019). Flexibilisierung des Informatikstudiums. Presentation at the conference "If in doubt – do IT: Frauen in Informatik", final conference of the project "FRUIT-Frauen in IT", Berlin, Germany, January 24.

2018

Peksen, S. (2018). Impact of digitalisation on higher education access: Gender implications. Poster presentation at the conference "Women in the Digital Future: Breaking through Stereotypes", München, Germany, December 7.

Peksen, S., Hachmeister, C.-D., & Roessler, I. (2018). Students' perception of digitalisation in German computer sciences programmes. Presentation at HEIR Conference, Dublin, Ireland, September 20.

Roessler, I., Hachmeister, C.-D., & Peksen, S. (2018). Does course design matter? Preferences of female and male students regarding different aspects of course design. Presentation at the EAIR 40th Annual Forum, Budapest, Hungary, August 27.

Hachmeister, C.-D., Peksen, S., & Roessler, I. (2018). The impact of digitalisation on computer sciences programmes in Germany: Gender implications. Presentation at EARLI SIG 4 Conference, Gießen, Germany, August 29.

Peksen, S. (2018). Das Projekt FRUIT – Frauen in IT. Invited talk at the 67th Conference of Equal Opportunity Officers of Baden-Wuerttemberg, Bad Boll, Germany, July 13.

Peksen, S., Rose, A.-L., & Leisyte, L. (2018). Third mission activities at Lithuanian higher education institutions. Poster presentation at the 13th Annual Conference of the German Association for Higher Education Research (Gesellschaft für Hochschulforschung, GfHf), Speyer, Germany, April 12.

2017

Peksen, S. (2017). FRUIT: Frauenanteile in Informatik steigern. Poster presentation at the Meeting of the Diversity Network (Diversity-Netzwerktreffen) 2017, Göttingen, Germany, September 14. Download: https://www.che.de/downloads/Diversity_Netzwerktreffen_Goettingen_FRUIT_Poster.pdf


Social Media

Twitter